Selkokielellä

 
 
Selkomerkissä on nuolimainen S-kirjain, jonka alla lukee selko.
 
 

Mitä on kuvailutulkkaus?

Kuvailutulkkaus on näkövammaisille ihmisille tarkoitettu palvelu. Kuvailutulkkaus tarkoittaa sitä, että näkövammaiselle ihmiselle kuvaillaan eli kerrotaan sanoin miltä jokin asia näyttää.

Piirroskuvassa on silmä ja maalaus, jossa on puu. Silmästä lähtee näköaistia kuvaava nuoli kohti maalausta. Nuolen päällä on rasti, joka katkaisee sen.

Näkövammainen ihminen näkee heikosti.

Miksi kuvailutulkkausta tarvitaan?

Näkövammainen ihminen näkee heikosti. Koska näkövammainen ihminen näkee heikosti, toisen ihmisen täytyy kertoa hänelle miltä esimerkiksi maalaus näyttää.

Mikä on kuvailutulkki?

Kuvailutulkki on koulutettu kuvailutulkkauksen ammattilainen. Kuvailutulkki kuvailee sanoin miltä asiat näyttävät. Kuvailutulkki auttaa näkövammaista ihmistä näkemään ja ymmärtämään kuvallisia asioita.

Piirroskuvassa kuvailutulkki puhuu. Tulkin puhekuplassa näkyy maalaus puusta. Vieressä näkövammaisen henkilö kuuntelee. Hänen ajatuskuplassaan näkyy mielikuva samasta puusta.

Kuvailutulkki kuvailee maalausta näkövammaiselle henkilölle.

Millaisia asioita kuvailutulkataan?

Mitä tahansa näkyvää asiaa voi kuvailutulkata. Kuvailutulkki kuvailee näkövammaisille ihmisille esimerkiksi taidenäyttelyä, elokuvaa, teatteria, televisio-ohjelmaa tai reittiä.

Miksi on tärkeää, että asioita kuvailutulkataan?

Asioita kuvailutulkataan, koska näkövammaisilla ihmisillä on oikeus saada tietoa. Elokuva kuvailutulkataan, jotta näkövammainen ihminen saa tietää mitä elokuvassa tapahtuu. Reitti kuvailutulkataan, jotta näkövammainen ihminen voi liikkua itsenäisesti ja turvallisesti. Taidenäyttely kuvailutulkataan, jotta näkövammainen ihminen voi nauttia taiteesta.


Tarvitsetko selkopalveluita?

Olen kouluttautunut Selkokeskuksen kursseilla ja tarjoan seuraavia palveluja:

  • tekstin muokkaamista selkokielelle,

  • selkojulkaisun suunnittelua,

  • kuvailutulkkausta selkokielellä,

  • selkokuvitusta.

Lähetä sähköposti

Carita Lehtniemi
carita@kuvailutulkkaus.fi
040 514 7464